REFLEKS KIERUJĄCEGO: wiek, stan zdrowia, stopień zmęczenia,użycie środków farmakologicznych, użycie napojów alkoholowych INDYWIDUALNE MOŻLIWOŚCI spostrzegania, wyciągania wniosków,podejmowania decyzji NATĘŻENIE RUCHU WIDOCZNOŚĆ |
STAN TECHNICZNY HAMULCÓW duże luzy |
PRĘDKOŚĆ POJAZDU STAN TECHNICZNY POJAZDU stan ogumienia, sprawność układu hamulcowego RODZAJ NAWIERZCHNI asfald, kostka kamienna STAN NAWIERZCHNI sucha, mokra, ośnieżona, posypana piaskiem, grysem |
Droga hamowania zależy proporcjonalnie od
kwadratu i dlatego wraz z prędkością wzrasta ona bardzo gwałtownie. Tak ważne
jest więc zmniejszenie prędkości w obszarze zabudowanym, gdzie możliwe jest
nagłe pojawienie się przeszkody lub istoty żywej.
1. drogi przebytej w czasie reakcji kierującego pojazdem, od momentu zauważenia przez niego przeszkody, do chwili podjęcia decyzji o hamowaniu i do chwili uruchomienia hamulców,
2. drogi przebytej w czasie uruchomienia i zadziałania hamulców, to jest od momentu uruchomienia hamulców do chwili rozpoczęcia hamowania za pomocą tego układu,
3. drogi przebytej przez pojazd w czasie działania hamulców do momentu zatrzymania pojazdu.
Całkowita droga hamowania pojazdu zależy:
Czynniki wpływające na czas reakcji:
Droga hamowania a czas reakcji:
Od czasu reakcji zależy bardzo
dużo. Bardzo często jest tak, że chwila zawahania (od momentu zauważenia
czegoś, do reakcji adekwatnej do sytuacji) rzutuje na to, czy reakcja będzie
wykonana na czas. Przy dużych prędkościach, rzędu
Droga hamowania a prędkość:
Jasne jest, że im większa
prędkość, tym dłuższa będzie droga hamowania. Tak więc na przykładzie roweru:
Droga hamowania a stan nawierzchni drogi:
Na
przykład dla roweru wnioski można wysunąć następujące:
1. przy dwukrotnym zwiększeniu prędkości, droga hamowania wydłuża się ok. 2 razy,
2. droga hamowania na suchym asfalcie jest niecałe 2 razy mniejsza niż na mokrym asfalcie,
3. w porównaniu, droga hamowania na suchym asfalcie jest ok. 4 razy krótsza niż na śniegu,
Kodeks Drogowy nie określa dokładnie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami. Ma ona być wystarczająca, aby bezpiecznie zahamować lub inaczej zareagować w razie potrzeby.
Praktycznie, droga ta powinna wyglądać mniej więcej tak:
Załóżmy,
że dwa samochody jadą jeden za drugim z określoną i stałą prędkością 60 km/h. Zakładając, że
zdrowy człowiek reaguje w czasie poniżej jednej sekundy, można uznać, że
bezpieczna odległość pomiędzy nimi powinna wynosić:
V - prędkość; s - droga; t - czas...
V = s/t => s = V*t
t = 1s = 1 / 3600 h
V = 60 km/h
s = 60 * 1/3600 = 0,016 km
= 16 m
Unikaj gwałtownego hamowania.
Naciskaj z całej siły na hamulce, tylko wtedy, gdy już nie ma innego wyjścia.
Nagłe zatrzymanie się w miejscu jest niebezpieczne, bo możesz zostać najechany przez pojazd znajdujący się za tobą albo stracić równowagę.
Zwykle takie gwałtowne manewry kończą się co najmniej siniakami.
Hamuj z odpowiednim wyprzedzeniem, by jadący za tobą wiedzieli, że też muszą uruchomić hamulce.