CAŁKOWITY CZAS ZATRZYMANIA



REFLEKS KIERUJĄCEGO:
 wiek, stan zdrowia, stopień zmęczenia,użycie środków farmakologicznych, użycie napojów alkoholowych
INDYWIDUALNE MOŻLIWOŚCI
spostrzegania, wyciągania wniosków,podejmowania decyzji
NATĘŻENIE RUCHU
WIDOCZNOŚĆ
STAN TECHNICZNY HAMULCÓW
duże luzy
PRĘDKOŚĆ POJAZDU
STAN TECHNICZNY POJAZDU
stan ogumienia, sprawność układu hamulcowego
RODZAJ NAWIERZCHNI
asfald, kostka kamienna
STAN NAWIERZCHNI
sucha, mokra, ośnieżona, posypana piaskiem, grysem
 

Droga zatrzymania pojazdu podczas gwałtownego hamowania składa się z drogi reakcji kierowcy oraz drogi hamowania.

  Droga reakcji wynika z pewnego stałego czasu upływającego pomiędzy dostrzeżeniem przeszkody a naciśnięciem hamulca i nosi nazwę czasu reakcji. Droga reakcji jest więc wprost proporcjonalna do prędkości.

 

 Droga hamowania zależy proporcjonalnie od kwadratu i dlatego wraz z prędkością wzrasta ona bardzo gwałtownie. Tak ważne jest więc zmniejszenie prędkości w obszarze zabudowanym, gdzie możliwe jest nagłe pojawienie się przeszkody lub istoty żywej.

 Droga całkowitego zatrzymania pojazdu składa się z:

1.      drogi przebytej w czasie reakcji kierującego pojazdem, od momentu zauważenia przez niego przeszkody, do chwili podjęcia decyzji o hamowaniu i do chwili uruchomienia hamulców,

2.      drogi przebytej w czasie uruchomienia i zadziałania hamulców, to jest od momentu uruchomienia hamulców do chwili rozpoczęcia hamowania za pomocą tego układu,

3.      drogi przebytej przez pojazd w czasie działania hamulców do momentu zatrzymania pojazdu.

Całkowita droga hamowania pojazdu zależy:

  1. od rodzaju nawierzchni (asfalt, kostka kamienna itp.),
  2. od stanu nawierzchni (sucha, mokra, ośnieżona, gołoledź, posypana piaskiem, grysem),
  3. od prędkości
  4. od stanu technicznego pojazdu (stan ogumienia, sprawności układu hamulcowego),
  5. od stanu psychofizycznego kierującego pojazdem (zmęczenie, zażycie leków osłabiających zdolności psychomotoryczne), m.in. także od doświadczenia kierującego

Czynniki wpływające na czas reakcji:

  1. widoczność (warunki atmosferyczne, czystość szyb),
  2.  ew. stopień spożycia środków odurzających,
  3. stan emocjonalny osoby kierującej pojazdem,
  4. stopień zmęczenia fizycznego i psychicznego kierującego,
  5. wiek,
  6. ew. wady wzroku,
  7.  natężenie ruchu,

Droga hamowania a czas reakcji:

Od czasu reakcji zależy bardzo dużo. Bardzo często jest tak, że chwila zawahania (od momentu zauważenia czegoś, do reakcji adekwatnej do sytuacji) rzutuje na to, czy reakcja będzie wykonana na czas. Przy dużych prędkościach, rzędu 100 km/h, w czasie jednej sekundy! przebywa się drogę ok. 27 m. Także nawet jedna sekunda może decydować o tym, czy przeżyjemy ew. wypadek, czy uda nam się wystarczająco szybko zareagować.

Droga hamowania a prędkość:

Jasne jest, że im większa prędkość, tym dłuższa będzie droga hamowania. Tak więc na przykładzie roweru: 5 km/h ? 0.16m, zaś przy 10 km/h jest to już cztery razy więcej ? 0.64m . Oczywiście przy wyższych prędkościach te różnice będą o wiele wyższe: 15 km/h ? 1.45m , zaś 30 km/h to już 5.80m.

Droga hamowania a stan nawierzchni drogi:

  1. Jeśli nawierzchnia jest sucha, to samo hamowanie wydaje się być proste. Nie istnieje duże niebezpieczeństwo poślizgu (takie jak na śliskiej nawierzchni
  2.  Jeżeli nawierzchnia drogi jest śliska, to droga hamowania będzie zależała od dwóch czynników.

 
Na przykład dla roweru wnioski można wysunąć następujące:

1.      przy dwukrotnym zwiększeniu prędkości, droga hamowania wydłuża się ok. 2 razy,

2.      droga hamowania na suchym asfalcie jest niecałe 2 razy mniejsza niż na mokrym asfalcie,

3.      w porównaniu, droga hamowania na suchym asfalcie jest ok. 4 razy krótsza niż na śniegu,

Bezpieczna odległość

Kodeks Drogowy nie określa dokładnie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami. Ma ona być wystarczająca, aby bezpiecznie zahamować lub inaczej zareagować w razie potrzeby.

Praktycznie, droga ta powinna wyglądać mniej więcej tak:

Załóżmy, że dwa samochody jadą jeden za drugim z określoną i stałą prędkością 60 km/h. Zakładając, że zdrowy człowiek reaguje w czasie poniżej jednej sekundy, można uznać, że bezpieczna odległość pomiędzy nimi powinna wynosić:

V - prędkość; s - droga; t - czas...
V = s/t => s = V*t
t = 1s = 1 / 3600 h
V = 60 km/h
s = 60 * 1/3600 = 0,016 km = 16 m

Z powyższych obliczeń wynika, że bezpieczna odległość pomiędzy nimi powinna wynosić ok. 16m lub więcej. 

ZAPAMIĘTAJ

Unikaj gwałtownego hamowania. 

Naciskaj z całej siły na hamulce, tylko wtedy, gdy już nie ma innego wyjścia.

Nagłe zatrzymanie się w miejscu jest niebezpieczne, bo możesz zostać najechany przez pojazd znajdujący się za tobą albo stracić równowagę.

Zwykle takie gwałtowne manewry kończą się co najmniej siniakami.

Hamuj z odpowiednim wyprzedzeniem, by jadący za tobą wiedzieli, że też muszą uruchomić hamulce.

Pamiętaj - im większa prędkość, tym dłuższa droga hamowania.
powrót