Przed wyruszeniem w trasę zawsze sprawdzaj, czy twój pojazd
ma:
1. Czyszczenie przewodów wydechowych
Po pewnym czasie w zależności od warunków
eksploatacji, rodzaju używanego paliwa i gatunku oleju w przewodach wydechowych
tworzy się osad węglowy. Obecność osadu powoduje przegrzewanie silnika, wzmożone
zużycie paliwa i spadek mocy silnika.
2. Konserwacja łańcucha
Łańcuch konserwuje się co
1000 km jazdy.
3. Sprawdzanie poziomu oleju w
skrzynie biegów i wymiana oleju
Wymianę oleju w skrzynce biegów należy przeprowadzić po jeździe (przy
rozgrzanym silniku).
4. Regulacja styków
przerywacza oraz ustawienie
zapłonu
W miarę zanieczyszczenia styków przerywacza silnik pracuje
nieprawidłowo, trudno się go uruchamia, strzela w gaźnik. Co 2000 km jazdy
należy przeczyścić styki płaskim, drobnym pilniczkiem lub paskiem
drobnoziarnistego papieru ściernego (wielkość ziarna 180-200) tak, aby styki
przylegały do siebie jak największą powierzchnią. Po każdym oczyszczeniu należy
regulować odstęp między stykami, który winien wynosić 0,4 - 0,6 mm.
Jeżeli
użytkownik jest niedoświadczony, ustawienie zapłonu powinien powierzyć warsztatowi
naprawczemu.
5. Właściwe użytkowanie świecy zapłonowej
Wskutek
ciężkich warunków, w jakich pracuje świeca zapłonowa, ulega ona po pewnym czasie
zużyciu, które polega przede wszystkim na nadpaleniu się elektrod i przepaleniu
się lub pęknięciu porcelanki (izolatora).
Iskra przeskakująca między
elektrodami powinna być silna i mieć kolor jasnofioletowy. Właściwie pracująca
świeca powinna mieć, po wykręceniu z silnika, porcelankę koloru brunatnego,
wnętrze korpusu szare, a płaszczyznę czołową pokrytą nalotem sadzy. Wszystkie
te cechy występują wówczas, gdy silnik i gaźnik jest prawidłowo
wyregulowany.
6. Właściwe użytkowanie ogumienia
W czasie
użytkowania motoroweru należy ciągle kontrolować ciśnienie powietrza w dętkach.
Utrzymanie właściwego ciśnienia zmniejsza zużycie opon i zabezpiecza je przed
uszkodzeniem. Szczególnie szkodliwa jest jazda na niedostatecznie napełnionych
dętkach, a także na uszkodzonych oponach. Zbyt wysokie ciśnienie również nie
jest wskazane ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia dętki.
7.
Mycie motoroweru - konserwacja powierzchni lakierowanych
Staranna konserwacja powierzchni lakierowanych
zapewni przez długi czas estetyczny wygląd motoroweru.
Należy uważać, aby
podczas mycia woda nie dostała się do gaźnika, zbiornika paliwa lub instalacji
elektrycznej. Części chromowane zmywa się tak, jak lakierowane. Po zmyciu
wycierać na sucho miękką, czystą szmatką flanelową. Na okres przerwy zimowej
części chromowane i cynkowane pokrywa się cienką warstwą wazeliny technicznej
lub innego smaru bezkwasowego.