KONSERWACJA MOTOROWERU

Właściciel lub użytkownik jest odpowiedzialny za stan techniczny swojego pojazdu, prawidłowo wyposażony i sprawny motorower zwiększa twoje bezpieczeństwo.

Przed wyruszeniem w trasę zawsze sprawdzaj, czy twój pojazd ma:

Konserwacja

1. Czyszczenie przewodów wydechowych

Po pewnym czasie w zależności od warunków eksploatacji, rodzaju używanego paliwa i gatunku oleju w przewodach wydechowych tworzy się osad węglowy. Obecność osadu powoduje przegrzewanie silnika, wzmożone zużycie paliwa i spadek mocy silnika.


2. Konserwac
ja łańcucha
Łańcuch konserwuje się co 1000 km jazdy.

3. Sprawdzanie poziomu oleju w skrzynie biegów i wymiana oleju
Wymianę oleju w skrzynce biegów należy przeprowadzić po jeździe (przy rozgrzanym silniku).

4. Regulacja styków przerywacza oraz ustawienie zapłonu
W miarę zanieczyszczenia styków przerywacza silnik pracuje nieprawidłowo, trudno się go uruchamia, strzela w gaźnik. Co 2000 km jazdy należy przeczyścić styki płaskim, drobnym pilniczkiem lub paskiem drobnoziarnistego papieru ściernego (wielkość ziarna 180-200) tak, aby styki przylegały do siebie jak największą powierzchnią. Po każdym oczyszczeniu należy regulować odstęp między stykami, który winien wynosić 0,4 - 0,6 mm.
Jeżeli użytkownik jest niedoświadczony, ustawienie zapłonu powinien powierz
yć warsztatowi naprawczemu.

5. Właściwe użytkowanie świecy zapłonowej
Wskutek ciężkich warunków, w jakich pracuje świeca zapłonowa, ulega ona po pewnym czasie zużyciu, które polega przede wszystkim na nadpaleniu się elektrod i przepaleniu się lub pęknięciu porcelanki (izolatora).
Iskra przeskakująca między elektrodami powinna być silna i mieć kolor jasnofioletowy. Właściwie pracująca świeca powinna mieć, po wykręceniu z silnika, porcelankę koloru brunatnego, wnętrze korpusu szare, a płaszczyznę czołową pok
rytą nalotem sadzy. Wszystkie te cechy występują wówczas, gdy silnik i gaźnik jest prawidłowo wyregulowany.

6. Właściwe użytkowanie ogumienia
W czasie użytkowania motoroweru należy ciągle kontrolować ciśnienie powietrza w dętkach. Utrzymanie właściwego ciśnienia zmniejsza zużycie opon i zabezpiecza je przed uszkodzeniem. Szczególnie szkodliwa jest jazda na niedostatecznie napełnionych dętkach, a także na uszkodzonych oponach. Zbyt wysokie ciśnienie również nie jest wskazane ze względu na niebezpieczeństwo
uszkodzenia dętki.

7. Mycie motoroweru - konserwacja powierzchni lakierowanych
Staranna konserwacja powierzchni lakierowanych zapewni przez długi czas estetyczny wygląd motoroweru.
Należy uważać, aby podczas mycia woda nie dostała się do gaźnika, zbiornika paliwa lub instalacji elektrycznej. Części chromowane zmywa się tak, jak lakierowane. Po zmyciu wycierać na sucho miękką, czystą szmatką flanelową. Na okres przerwy zimowej części chromowane i cynkowane pokrywa się cienką warstwą wazeliny technicznej lub innego smaru bezkwasowego.

powrót