"Podróże małe i
duże"
Innowacyjny program "Podróże małe i
duże" kierowany jest do uczniów rozpoczynających naukę
w gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017. Program realizowany będzie na
lekcjach geografii według szkolnego planu nauczania z całym oddziałem oraz na
dodatkowej godzinie w klasie I, II i III. Zajęcia odbywać się będą w
pracowni komputerowej i sali wyposażonej w tablicę multimedialną.
Zakres realizowanego materiału zostanie
rozszerzony o treści, których nie ujęto w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów, a które są
bardzo istotne w dalszej edukacji geograficznej, w oparciu o różnorodne
materiały pozapodręcznikowe.
Innowacja przewiduje:
- poszerzenie treści nauczania o elementy
wiedzy z zakresu geografii turystycznej, społeczno-ekonomicznej, co będzie
przygotowywało uczniów do pełnego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i
gospodarczym regionu, państwa i Europy,
- wzbogacenie wiedzy i umiejętności uczniów w
zakresie geografii przez poszerzenie treści nauczania o dodatkowe zagadnienia,
-zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez
bezpośrednie obserwacje, praktyczne ćwiczenia, wycieczki turystyczno-krajoznawcze,
zajęcia w terenie, spotkania z ciekawymi ludźmi: podróżnikami, pilotami
wycieczek, przedsiębiorcami z branży turystycznej,
- zastosowanie wiedzy i umiejętności
geograficznych w praktyce poprzez: pracę metodą projektu, planowanie i
współorganizowanie wycieczek, udział w zajęciach poza szkołą (hotel, lotnisko,
biuro podróży itp.), przygotowywanie prezentacji multimedialnych, gazetek
szkolnych, przygotowywanie informacji na stronę internetową szkoły dotyczących
turystyki,
- utworzenie klasy z rozszerzonym programem
nauczania geografii, w której zainteresowani uczniowie będą mogli rozwijać
swoje zainteresowania, co pozwoli stworzyć ciekawą ofertę zajęć dla uczniów,
- zdobycie przez uczniów objętych innowacją
umiejętności, które pozwolą im uzyskiwać wyższe wyniki na egzaminach
zewnętrznych, osiągać sukcesy w konkursach przedmiotowych, zwiększą szansę
kontynuacji nauki w szkołach średnich.
- zmianę dotychczasowej koncepcji prowadzenia
zajęć przez zwiększone wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych:
wykorzystanie programów komputerowych, Internetu, wprowadzenie elementów
e-learningu uczyni naukę geografii atrakcyjną i będzie kształcić umiejętność
wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie uczenia się.
Prezentowany program będzie
realizowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego na III etapie
edukacyjnym w korelacji z podręcznikiem dopuszczonym przez MEN oraz w oparciu
o autorskie materiały przygotowane przez nauczyciela.
|